REVENEWS CLUB v Pezinku

Ako sme sľúbili našim hosťom v máji v Poprade, v septembri sme zorganizovali ďalšie stretnutie s hoteliermi – REVENEWS CLUB. Presunuli sme sa na západ, do Zámku Šimák v Pezinku.

Dôsledne sme si prečítali májovú spätnú väzbu a návrhy hotelierov, aké témy by privítali. Podľa toho sme vyskladali zaujímavý program a pozvali inšpiratívnych a skúsených hostí. Keďže po lete prichádza obdobie mimosezóny, zamerali sme sa na spoluprácu s incomingovými cestovnými kanceláriamiprilákanie MICE segmentu do hotelov.

Ako prvá prijala naše pozvanie Marcela Lauková, majiteľka  cestovnej kancelárie Agritours a zároveň členka prezídia a predsedníčka Klubu incomingových cestovných kancelárií v Slovenskej asociácii cestovných kancelárii a agentúr (SACKA). Marcela energiou sebe vlastnou predstavila proces spolupráce slovenských cestovných kancelárií so zahraničnými touroperátormi. Práve kooperácia medzi slovenskými hotelmi a incomingovou cestovnou kanceláriou je beh na dlhé trate. Od prvotného emailu či stretnutia až po prvú skupinu turistov uplynie väčšinou minimálne rok. Za ten čas je potrebné dodržiavať dohody, komunikovať ak vznikne nejaký problém a mať pochopenie pre dlhšie časové lehoty odpovedí zo zahraničia. „Naši partneri v zahraničí predávajú klientom pobyt v konkrétnej krajine, konkrétnom hoteli a za konkrétnu cenu. Ak sa nám cena zmení, prípadne hotel zruší rezerváciu, stávame sa nespoľahlivým partnerom a je po spolupráci a našom dobrom mene“, vysvetľuje Marcela Lauková proces spolupráce so zahraničným partnerom. Napriek mnohým ťažkostiam (nie nezvládnuteľným prekážkam) prináša spolupráca s incomingovými cestovkami hotelom výhody. Okrem ubytovania dokáže hotel

  • predať aj ďalšie svoje služby, ak je dostatočne pripravený,
  • obsadiť hotel počas dní, kedy je nižšia vyťaženosť,
  • mať potvrdenú rezerváciu omnoho skôr ako pri individuálnych klientoch,
  • exituje tu nižšia miera závislosti od počasia (ak prší, Slováci ostávajú doma, overené, zažité),
  • mať skupinový check-in a jedna zberná faktúra.

Odzneli ešte mnohé podnetné myšlienky, aj od našich hotelierov, ktoré si Marcela zobrala k srdcu, ale nad všetko by sme mohli vystrieť jeden veľký transparent s nápisom VZŤAHY. Od fam tripu (dobre zorganizovaného a efektívneho), kedy sa hosťom veľmi intenzívne venujete a ukazujete mu všetky zážitky, ktoré na jeho klientov u vás čakajú, až po intenzívnu komunikáciu s incomingovou cestovkou. Zahraničný partner nebude za Slovensko robiť marketing pre návštevu našej krajiny, tam sa musia spojiť sily súkromného a štátneho sektora. Nikdy to nebude zadarmo, hneď a bez toho, aby sme opustili svoju komfortnú zónu a nenavýšili marketingový rozpočet. Všetci zúčastnení. Ale ide to. Agritours a Marcela Lauková sú toho jasným príkladom.

Zaznelo ešte veľa otázok ohľadom tvorby cien a cenovej politiky, storno podmienok a ako nastaviť revenue manažment práve pre skupiny, ktoré prídu do hotelov o rok. Ale na záver veľmi triezvo zhodnotil náš Tomáš Bendžala, revenue director, dá sa to. Tak, aby aj hotel bol spokojný a skupinová rezervácia bola pre neho výhodným businessom.

Mať individuálnych hostí z viacerých krajín, aby bolo riziko rozložené, je cieľom každého hoteliera. Minimálne toho, ktorý má dlhodobú víziu úspechu. Na druhej strane je tu však aj obdobie pracovného týždňa a mimosezóny, kedy hotely obsadzuje MICE klientela. Ako sa dá efektívne osloviť MICE segment s nástrojmi 21. storočia, nám prišiel niečo povedať Jaroslav Sedlák, Lead Gen & Marketing advisor zo spoločnosti Bizbuilders. Rovnako aj pri tejto téme sme vytiahli transparent VZŤAHY. Chladné, neosobné telefonáty, newslettre bez nápadu alebo nepýtanie si spätnej väzby, jednoducho dnes nefungujú a všetko je opäť o niečo zložitejšie. „Ako prvé by mali hotely vedieť kým sú, čo sami robia dobre, v čom sú výnimoční a čo robia dobre ostatné hotely v okolí“, začína Jaro. Čo by sa stalo, ak by váš hotel nebol? Všimli by si to hostia vôbec? Toto sú otázky, ktoré pomôžu hotelierom definovať si svoje vlastné USP (Unique selling points/proposition).

Ďalšou dôležitou oblasťou je zážitok, ktorý je potrebné potenciálnym hosťom pripraviť a ktorý bude mať pre nich hodnotu. Môže to byť event, benefity pre zamestnancov, čokoľvek. Na firmy sa dá hľadieť z rôznych uhlov pohľadu. B2B klient je veľmi podobný tomu individuálnemu.  Hľadá dôveru v produkt a jeho protagonistov, nenakúpi hocičo, vôbec nie na prvýkrát a oceňuje zákaznícky servis. Na veľa vecí práve pri týchto klientoch hotely zabúdajú. Stretnutie po evente? No jasné, s otázkou, kedy budú robiť niečo ďalšie. Nie či budú robiť niečo ďalšie. Jedno slovo a výsledok môže byť úplne odlišný.

Až 96% hotelierov, ktorý sa zúčastnili nášho revenue stretnutia, by chcelo mať väčší objem spoluprác s firmami. Na otázku, kto z nich využíva na komunikáciu s B2B zákazníkmi sociálnu sieť Linkedin, svietila na plátne veľká nula. Aktuálne je tam cez 3000 ľudí pôsobiacich v hospitality segmente a pravidelne a konzistentne komunikuje niečo okolo šesťdesiatky. „Určite odporúčam začať intenzívne komunikovať na LI a budovať si vzťahy. Dnes zažiarite oveľa rýchlejšie, pretože je tam len veľmi malá skupina komunikujúcich hotelierov a ľudí, ktorí pracujú v tejto oblasti. O pár rokov môže byť už všetko inak a bude vás to stáť viac námahy a aj peňazí“, dodal Jaro.

Robiť aktivity, aby ste klientov zaujali, následne vám uverili a vašu službu kúpili, nie je jednoduché. Ale práve vtedy, kedy situácia nie je ideálna, treba najviac zabrať. Ak by sme vyhradili Jarovi ešte dve hodiny, určite by bolo o čom. Jeho niekoľkoročná prax z oblasti obchodu pre B2B segment sa nedá ohraničiť pevným časovým limitom. Našu domácu úlohu sme si splnili a zisťovali sme, aké témy by našich hotelierov zaujímali nabudúce. Na MICE tému sa preto môžete tešiť aj v budúcnosti.

Jeden z bájnych jednorožcov úspechu sa objavil aj u nás v EHM. Reálne, podložený dátami. Jedná sa totiž o príbeh Wellness hotela Repiská a dvoch odvážnych žien, ktoré ho vedú. Petra Sládečková je riaditeľkou spomínaného hotela a zároveň členka predstavenstva HBP, a.s., ktoré je jedným z majiteľov hotela. Už niekoľko mesiacov je jej pravou rukou Jana Kohútová, generálna manažérka hotela. „Hotel v minulosti slúžil ako miesto pre rekreáciu baníkov. Ako sa situácia časom menila, potreba komerčného využitia bola čoraz nástojčivejšia. Stále som však videla potenciál lokality a produktu, preto som sa nevzdala a hľadala spôsoby, ako sa dostať k modrým číslam“ vrátila sa pár rokov dozadu Petra Sládečková. Príbeh Repísk je inšpiratívny a úspešný. Medziročne dokázali zvýšiť svoje tržby takmer dvojnásobne. Napriek tomu, že zmeny vnímala pani riaditeľka ako evolučné, Lucia Oslanec, ktorá zastáva pre hotel pozíciu revenue manažéra z EHM, s úsmevom poznamenala, že to bolo obdobie revolučné. „Jedna vec je obsadiť hotel, tou druhou je zmena rozmýšľania zamestnancov, ktorí musia byť na túto zmenu pripravení a dokážu úspech zvládnuť“, pridáva sa Jana Kohútová, ktorá síce prišla už do úspešného projektu, ale rozhodne nestojí bokom. Tieto dámy sú jasným príkladom toho, že nič nie je zadarmo a úspech praje pripraveným.

Je veľmi dobré orientovať sa na budúcnosť, ale kto nepozná minulosť, nemôže sa z nej poučiť. A tak Tomáš Bendžala zdieľal dáta z internetov a našich štatistík (overené, podložené) a pozreli sme sa na to, ako sa vyvíjala ostatná letná sezóna nielen v turisticky exponovaných regiónoch, ale aj v hlavnom meste. Úbytok slovenských a českých turistov, ktorí prichádzali v lete do tatranských regiónov,  zachraňovali predovšetkým Poliaci a mix ostatných národností. Česi kontinuálne ubúdajú a presúvajú sa do Poľska, ktoré už niekoľko rokov masívne komunikuje výhody letnej dovolenky na sever od nás. Bratislavské hotely v lete trpia nepriamou úmerou v raste počtu turistov a počtu apartmánov, ktoré tlačia na cenu ubytovania v hoteloch na nevídané hodnoty. Leto 2026 neprinesie veľa predĺžených víkendov. Sviatky padnú vo väčšine prípadov na víkend a môže to komplikovať cestu naplnenia hotelov. Je lepšie, ak s tým budete počítať už vopred a zvolíte nástroje, ako zlepšiť obsadenosť.

„Atmosféra sa nedá naplánovať, tá sa dá len na mieste vytvoriť a priamo zažiť. A kto ju u nás na stretnutí REVENEWS CLUBu s našimi hoteliermi nezažil, popísať sa nedá. Treba len prísť“, nikto iný by nevedel pomenovať nadšenie z tvorivého revenue stretnutia lepšie ako Katarína Lukáčová, CEO EHM.

Atmosféru podujatia si môžete prezrieť v našej galérii fotiek.

Zaujalo?

Radi vám povieme viac

Prečítajte si aj

keyboard_arrow_up